close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רעיון- "זכינות חברתית" לרתימת משקיעים

מערכת שורשכו אייר, תשעה15/05/2015

איך תוכלו להשתמש בזכיינות חברתית כדי לקדם מיזם חברתי?

תגיות:
המילה זכיינות מלווה אותנו בשנים האחרונות בלא מעט תחומים. אנחנו שומעים על זכיינים צעירים שרוכשים את האפשרות לנהל בתי קפה מצליחים ולהקים סניפים בניהולם ברחבי הארץ, אנחנו שומעים על זכיינות בתחום הקמעונאות, כאשר רשתות גדולות ומותגים מאפשרים לאותם זכיינים חדורי אמביציה להקים חנויות בקניונים ומרכזי קניות בכל רחבי הארץ. מתוך ערכי העסקים, הכסף והפיתוח, מועלות לא פעם גם סוגיות חברתיות. מכאן מבצבצת ועולה לה הזכיינות החברתית, שמביאה אל שוק העסקים משקיעים פרטיים ורותמת אותם למגוון רחב של הזדמנויות עסקיות אך גם חשובות במובן החברתי.

קווים לדמותה של זכיינות חברתית
זכיינות חברתית, בניגוד לזכיינות תפעולית שמתייחסת לחנויות או זכיינות עסקית של בתי קפה ומסעדות, היא זכיינות שעוסקת בקידום של אוכלוסיות חלשות. אנשי עסקים רוכשים זכיינות על עסקים קטנים ומאפשרים להם להתפתח. משקיעים פרטיים שרוצים להניח את הכסף שלהם במקום שבו יש פוטנציאל טוב לרווח, אך יש צורך במתן סיוע כלכלי כדי לפתח רעיון או חברה קטנה, זורמים אל התחום הזה ויוצרים כוח גדול וחשוב, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה חברתית.

הזכיינות החברתית היא עניין מוכר בכל רחבי העולם. באירופה הסוציאלית, מארצות סקנדינביה וגם בגרמניה, מוכר הקונספט של זכיינות חברתית ברשתות אוכל וממכר מזון, בתי קפה שמעסיקים אוכלוסיות מיוחדות, חנויות בגדים מוזלות ועוד. הזכיינים רוכשים את הזכות לפתח את אותו בית עסק קטן ולמכור זכיינויות קטנות, בתמורה לכך הם מעסיקים ברשת נכים, אוכלוסיות חלשות, בני נוער שיצאו ממסגרות חינוך ועוד.

למה למשקיע...להשקיע?
זכיינות חברתית היא מונח טוב ויפה אבל האם הוא רווחי? ובעצם, למה למשקיע הפרטי להשקיע דווקא בזכיינות חברתית? בעידן שבו אנחנו חושבים על כל שקל ושקל שאנחנו מוציאים, הצרכן הפרטי פונה יותר ויותר לעסקים בעלי אופי חברתי, כאלו שיוצרים חיבור בין אוכלוסיות שונות ומעניקים תמורה. התחושה של אותו צרכן היא שהוא שם את הכסף שלו במקום עם ערך ולא רק רוכש פריט או מוצר מזון. כתוצאה מכך הרווחים של חברות עם משמעות חברתית גדלות.

מצד המשקיע הפרטי, מדובר בהזדמנות להתרחב ולפתח רעיון קטן. יצרן סבונים קטן שמייצר סבונים טבעיים בביתו או במפעל קטן, יכול לפנות אל משקיעים פרטיים ולמכור להם זכיינות חברתית. אותו משקיע זוכה ברעיונות לייצור רווחי, של סבונים שיהיו פופולריים בשוק. בתמורה להשקעתו הוא מפתח את העסק, מוכר זכיונות להקמת עוד ועוד סניפים ומכאן נוצר עסק ממותג, חזק ויציב שיש לו פריסה רחבה. כל זאת בהשקעה לא רבה ותוך שימוש ברעיונות חברתיים, למשל העסקת עובדים בפריפריה או עובדים עם מוגבלויות שונות.

זכיינות חברתית באה לידי ביטוי בשנים האחרונות גם בתחום האוכל והאירוח, כאשר לא מעט רשתות משלבות בתוך המנגנון אוכלוסיות מוחלשות שונות כחלק מכוח העבודה ואף מתנות את הזכיינות בהעסקת עובדים אלו.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה